Undersøgelse kortlægger frafaldet på de enkelte uddannelser og belyser årsagerne til frafald

25. april 2024

Der skal sættes fokus på de studerendes trivsel, det sociale fællesskab på skolen og muligheden for at finde en læreplads, hvis frafaldet på erhvervsuddannelser skal nedbringes. Det viser en nyere undersøgelse foretaget af VIVE, der undersøger årsager til frafald på erhvervsuddannelserne.

VIVE Frafald

Ved årsskiftet offentliggjorde Det Nationale Forsknings- og Analysecenter (VIVE) en undersøgelse, der viser, at omfanget af frafald, årsager til frafald og effektive tiltag til fastholdelse varierer afhængigt af uddannelse og elevgruppe inden for erhvervsuddannelserne.

Samlet set falder næsten halvdelen af erhvervsskoleelever fra, hvilket er markant mere end i andre ungdoms- og erhvervskompetencegivende uddannelser.

Undersøgelsen peger på behovet for et mere nuanceret syn på frafald, da det er størst i grundforløb 2 og overgangen til hovedforløb og varierer betydeligt mellem uddannelser og elevgrupper. Den afdækker også, at årsager til frafald kan være både faglige og personlige og nogle gange kan fastholdelsesårsager for nogle elever føre til frafald for andre.

Sarah Richardt Schoop, chefanalytiker fortæller til VIVE, at årsager til frafald er forskellige, men at det f.eks. kan skyldes manglende afklaring:

”Det kan hænge sammen med manglende afklaring af deres uddannelsesvalg og deres forestillinger om det fremtidige arbejdsliv. Personlige problemer eller manglende social trivsel på uddannelsen kan spille ind, faglige udfordringer kan både være for store og for små, og en manglende læreplads kan også være en årsag”.

Fastholdelse kræver en vedvarende og alsidig indsats
Ifølge VIVE indikerer de forskellige årsager til frafald overordnet, at fastholdelse af elever kræver en vedvarende og alsidig indsats med både kollektivt og individuelt rettede tiltag hele uddannelsen igennem.

Gennemgående går gode relationer og et tilhørsforhold til både lærere, elever, skolen og uddannelsen igen som en rød tråd i fastholdelsestiltagene hos de skoler, hvor frafaldet er lavest. Det gør det, fordi relationer og tilhørsforhold opleves som en forudsætning for både faglig og social trivsel.

TURs Frafaldsanalyse understøtter resultater
TUR offentliggjorde i 2021 en omfattende analyse af frafald, som identificerede forhold og tiltag, der kan forbedre elevers gennemførelse af deres uddannelse. TURs analyse understøtter VIVES' resultater og fremhæver f.eks. behovet for forbedret vejledning til eleverne under uddannelsen samt større klarhed omkring uddannelsesforløb og slutmål fra starten.

Læs TURs frafaldsanalyse her.
Se TURs indsatskatalog her.

- TUR

Hent hele frafaldsundersøgelsen fra VIVE på www.vive.dk.

facebook twitter