Mangel på chauffører stopper væksten hos vognmænd i Europa

6. maj 2024

Ny rapport viser, at mangel på lastbilchauffører forhindrer mere end halvdelen af Europas vognmænd i at udvide deres forretning.COLOURBOX33511956

En nylig rapport fra International Road Transport Union (IRU) afslører, at godt 1.000 europæiske transportvirksomheder kæmper med udfordringer relateret til chaufførmangel. Denne mangel fører ikke kun til, at virksomhederne ikke kan udvide, men også til reduceret produktivitet for næsten halvdelen af de adspurgte virksomheder samt et fald i omsætningen for 39 procent af dem.

IRU anslår, at de 27 EU-lande, Norge og Storbritannien samlet set mangler over 233.000 lastbilchauffører lige nu. Hvis der ikke træffes drastiske foranstaltninger, forventes chaufførmanglen at stige til over 745.000 i 2028, da mange chauffører vil være gået på pension.

Ifølge rapporten er gennemsnitsalderen blandt lastbilchauffører 47 år, og en tredjedel er over 55 år. Kun fem procent af chaufførerne i Europa er under 25 år, hvilket skaber et aldersgab i branchen.

For at takle denne mangel har mere end 70 procent af transportvirksomhederne iværksat initiativer for at tiltrække og fastholde chauffører. Disse tiltag inkluderer præstationsbaserede højere lønninger, investering i moderne køretøjer, dækning af uddannelsesomkostninger og tilbud om opkvalificerings- og efteruddannelsesmuligheder.

IRU fremhæver, at omkostningerne ved at opnå et lastbilkørekort og nødvendige kvalifikationer er 3,7 gange større end den gennemsnitlige månedlige mindsteløn i Europa. Dette udgør en væsentlig barriere for unge mennesker, der ønsker at træde ind i erhvervet.

Transportbranchen står over for en udfordrende periode med at løse chaufførmanglen og sikre, at transportsektoren fortsat kan vokse og udvikle sig.

- TUR

Læs mere om rapporten på Transportmagasinet.dk 

facebook twitter