Opnormering på lærlingefronten hos Nagel Group på vej: Det er vigtigt at fremtidens faglærte kan lidt af det hele

14. september 2016

Fra januar 2017 vil Nagel Group tage to lærlinge ind hvert halve år. I det første halve år skal lærlingene køre kurér-kørsel, i det andet halve år skal de på lager, og i den sidste del af uddannelsen skal de køre lastbil, skriver Transportmagasinet. God idé, lyder det fra sekretariatschef i TUR, Hans Christiansen.

GaffeltruckBlåkittel

Lærlinge trives fint med at der bliver stillet krav til dem
I Nagel Group vurderer de, at de får brug for alle typer medarbejdere i fremtiden, og det er derfor at de har lavet en bred uddannelse, hvor man kommer hele vejen rundt i virksomheden. Virksomheden i Padborg forventer i øvrigt ikke at det bliver svært at skaffe lærlinge, som det i øjeblikket er for nogle virksomheder:

- Det handler meget om renommé. Man skal selv gøre noget for at skaffe lærlinge, og så skal man stille krav. Det kan de unge godt lide. Dem vi ansætter, skal være i stand til at møde til tiden og leve op til de krav, som vi stiller. Som chauffør skal man ikke bare kunne holde på rattet og træde på speederen. Der skal meget mere til i dag. Derfor skal vi sikre, at de unge får en ordentlig uddannelse, siger afdelingsleder i Nagel Group, Finn Peter Hansen.

Vi skal have fat i de rigtige unge
Hvis ikke der bliver uddannet flere dygtige lærlinge, frygter Finn Peter Hansen, at der kommer til at mangle kvalificerede medarbejdere, og denne nye måde at imødekomme problematikken med succesfulde lærlingeforløb, er man i TUR også tilhænger af - især hvis endnu flere virksomheder får øjnene op for, at gøre sig umage med at kvalitetssikre deres lærlingepraksis:

- Nu skal tendensen bare fange an, så vi kommer til at se endnu flere virksomheder, der skruer op for volumen og tager endnu flere lærlinge ind ad gangen, som kommer ”rundt i hele butikken”, og prøver kræfter med virksomhedens forskellige arbejdsområder i løbet af deres læretid, lyder det fra sekretariatschef i TUR, Hans Christiansen.

Læs hele nyheden fra Transportmagasinet her

- TUR

facebook twitter