- 16. jan 2025
- Vejledninger
Kampagne sætter fokus på konflikthåndtering for togpersonale
Som frontpersonale i persontog består en stor del af ens daglige arbejdsopgaver af kundeservice og -kommunikation. Der kan til tider i denne kontakt mellem mennesker opstå konflikter, og det kan derfor være en stor hjælp at have en værktøjskasse klar, der kan nedtrappe, stoppe eller helt undgå konflikten.
Derfor har BFA Transport, i samarbejde med GoPublic og Transporterhvervets Uddannelser, udgivet en ny kampagne, der sætter fokus på konflikthåndtering for togpersonale. Målet med kampagnen er at medvirke til, at færre konflikter udvikler sig i en negativ retning ved at give frontpersonalet bedre værktøjer til at håndtere konflikter og derigennem nedbringe antallet af verbale og fysiske overfald.
Ønsket er derudover at sætte konflikthåndtering på dagsordenen og give togpersonale et fælles sprog samt udgangspunkt for at håndtere og forebygge konflikter uanset faggruppe og virksomhed.
’’Gå fornuftigt ind’’
Kampagnen indeholder bl.a. fem videoer med konkrete råd til, hvordan man kan håndtere forskellige situationer. Filmene er udviklet som et instruktionsmateriale, der fx kan lægges op på en virksomheds intranet, sociale medier, i nyhedsbreve m.m. og være med til at starte en dialog om håndteringen af vanskelige situationer med passagerer.
I videoerne medvirker sociolog og konfliktforsker, ph.d. ved Københavns Universitet, Camilla Bank Friis samt to erfarne togrevisorer, der giver gode råd til, hvordan man håndterer og nedtrapper en konflikt.
Udover de fem film, indeholder kampagnen en humoristisk musikvideo med titlen ’’Gå fornuftigt ind.’’ Videoen viser en billetkontrollørs balance mellem den "fornuftige" og den "retfærdige" stemme for at forsøge at undgå konflikter med passagerne under en billetkontrol.