Arbejdet med Fælles Kompetencebeskrivelser (FKB), løbende arbejdsopgave:
- Undersøge behov inden for kompetenceområderne
- Udvikle og ajourføre fælles kompetencebeskrivelser. FKB skal vurderes mindst hvert 3. år.
- Udvikle og justere en hensigtsmæssig kursusstruktur med grundkursus(er), videreuddannelse og efteruddannelse.
- Koordinere kursusstrukturen og dens elementer med andre, tilgrænsende driftområder samt med andre brancheområder og efteruddannelsesudvalg.
- Udvikle en tæt sammenhæng til eventuelle erhvervsuddannelser.
Arbejdet med uddannelsesmål, løbende arbejdsopgave:
- Indhente behov for udvikling af nye uddannelsesmål eller revision af eksisterende.
- Begrunde og søge om midler til at gennemføre udvikling af uddannelsesmål.
- Udarbejde Aftale om udviklingsopgave hvert projekt.
- Træffe aftaler med udviklere og styre udviklingsarbejdet.
- Eventuelt foretage udvikling / revision af uddannelsesmål i regi af TUR, uden projektbevilling.
- Forberede uddannelsesmålet til forelæggelse i udvalget, herunder.
- fastlægge det arbejdsmarkedspolitiske behov for uddannelsen.
- fastlægge formål og mål med uddannelsen.
- udarbejde spørgsmål til de systemfælles redskaber.
- Udarbejde spørgsmål til effektmåling
udarbejde bevistekst.
- afgive forslag til takstindplacering.
- fastlægge eventuelle særlige krav til faglærerkvalifikationer.
- fastlægge eventuelle myndighedskrav.
- Fremlægge uddannelsesmålet for UVM.
- Tilknytte uddannelsesmålet til en eller flere FKB, når det er godkendt.
- Informere godkendt skoler om målet.
- Følge med i aktivitetsudviklingen for områdets uddannelsesmål.
Faglæreruddannelse, løbende arbejdsopgave:
- Begrunde og søge midler i UVM til udvikling af faglæreruddannelse.
- Udarbejde kursusplaner og budget for hvert faglærerkursus.
- Udbyde faglærerkurser.
- Evaluere faglærerkurser og udstede uddannelsesbevis.
- Gennemføre faglærerkonferencer.
- Besøge skoler og faglærere.
Udvikling af undervisningsmaterialer, løbende arbejdsopgave:
- Vurdere behov og fastlægge om udviklingen er en opgave for TUR Forlag - eller om der skal søges udviklingsmidler.
- Begrunde og søge midler i UVM til udvikling af læremidler.
- Træffe aftaler med udviklere og styre udviklingsarbejdet.
- Udgive undervisningsmaterialet og stå for salg, når det er en opgave for TUR Forlag.
- Vedligeholde og revidere undervisningsmaterialet i TUR Forlag.
Analyser, løbende arbejdsopgave:
- Indhente behov for gennemførelse af analyser.
- Begrunde og søge om midler til at gennemføre analyser.
- Træffe aftaler med udviklere og styre analysearbejdet.
Andre opgaver, løbende arbejdsopgave:
- I øvrigt betjene udvalgene: Referater, mødeindkaldelser og notater.
- Deltage i arrangementer afholdt af branchen.
- Deltage i arbejdsgrupper under UVM.
- Deltage i den fælles udveksling af viden og erfaring om AMU-programmet, både inden for sekretariatet og med andre efteruddannelsesudvalg.
- Forhandle med og repræsentere udvalget i forhold til andre myndigheder, i de tilfælde, hvor kompetencen uddelegeres til sekretariatet.
- Udarbejde og vedligeholde oplysninger om uddannelserne på www.tur.dk.
- Følge den faglige udvikling inden for området i fagtidsskrifter, på nettet, mv.
- Udarbejde strategi- og handlingsplan for de næste 3 år.
- Deltage i eventuelle internationale udviklingsprojekter.
- Eventuelt forberede området for erhvervsuddannelser, meritforløb, voksenerhvervsuddannelser.
- Afholde dialogmøder med skolerne.