Fastholdelsesrapport
  • AD2Anne Dorthe Søe Mikkelsen
  • 4. dec 2024
  • Events

Rapport fra Fastholdelseskonferencen: Læs den her

Den 1. november 2024 afholdte TUR Fastholdelseskonference for tæt på 100 engagerede deltagere fra landet over. På baggrund af konferencen er der blevet udarbejdet en rapport, der sammenfatter indholdet og betragtningerne fra dagen. Du kan downloade og læse hele rapporten her.

Konferencen havde til formål at oplyse om, hvordan det står til med frafaldet på TURs uddannelser, og hvordan det kan håndteres.

 

Dagen bestod af tre oplæg samt en workshop, der tog udgangspunkt i oplæggene.

 

Økonomien ved fastholdelse (Fane Naja Groes, CBS)

Groes’ oplæg handlede i store træk om økonomien bag frafald og fastholdelse. Her var en af hendes pointer, at skolernes økonomi i høj grad afhænger af, hvor længe en elev bliver på uddannelserne. Det er derfor en økonomisk ulempe for skolerne, når en elev frafalder sin uddannelse undervejs.

 

Som eksempel på dette har Groes udregnet, at hver en skole (kranføreruddannelsen) kan få een elev til at blive 5 uger længere på uddannelsen, tjener man således 25.890kr.

 

Herunder nogle af betragtningerne fra deltagerne under workshoppen:

 

  • Økonomisk incitament til fastholdelse: Fastholdelse er vigtig både for skoler og brancheøkonomien, da driftsomkostninger ikke kan reduceres i takt med frafald. Derfor ses fastholdelse som en økonomisk nødvendighed. 

  • Overgang og tidlig indsats: Overgangen fra GF2 til HF1 er kritisk, og det er vigtigt at have fokus på tidlig indsats for at fange potentielle udfordringer og frafaldstendenser, især ved højt fravær og lav studieaktivitet i de første uger.

  • Involvering af virksomheder: Det er vigtigt at inddrage virksomhederne aktivt for at styrke tilknytningen til uddannelsen og mindske frafald.
3M7A4669

Ungdomskultur og motivation (Noemi Katznelson, AAU)  

Katznelson brugte sit oplæg på at præsentere sin viden om ungdommen og ungdomsuddannelser ud fra et sociologisk perspektiv. En af hendes væsentlige pointer er, at de unge i dag bliver senere voksne, hvilket kan have indflydelse på deres måde at opfatte autoriteter.

 

Derudover gik hun i dybden med fem former for motivation: nødvendighedsmotivation, relationsmotivation, mestringsmotivation, retningsmotivation og praksismotivation.

 

Blandt deltagerne blev der gjort nogle af følgende observationer under ifm. Workshoppen:

 

  • Nye forventninger til arbejdslivet: Unge forventer stabile arbejdstider, respekt for deres grænser og mere medbestemmelse på arbejdspladsen. Krav om relevans og struktur i arbejdet er vigtigt, men manglende indsigt i krav kan lede til hurtigt frafald.

  • Behov for fællesskab og anerkendelse: Selvom de unge søger individualitet, er fællesskab og relationer til både lærere og kolleger afgørende. De ønsker at blive set, hørt og anerkendt – en følelse af tilhørsforhold kan styrke fastholdelsen. Skab fx sociale fællesskaber og netværk, som lærlingeklubber eller Team Driver-konceptet, som kan tilpasses til de unges behov, selvom arbejdet ofte er individuelt og selvstændigt.

  • Relationer og mentorordninger: Branchen er ikke altid god til at se de unge i øjenhøjde. Den bør fokusere på at skabe stærke relationer til de unge, fx gennem mentorordninger og oplæringsansvarlige, der tager deres rolle seriøst og tilbyder støtte og sparring.

Bedsteforældreordning skaber støtte og fællesskab (John Hansen, Mercantec Viborg)

Hansen var på scenen for at fortælle om bedsteforældreordningen, som skolen Mercantec Viborg har arbejdet med i al den tid Hansen har arbejdet på skolen. Ordningen blev præsenteret af Hansen selv og Thea Gyldenøhr, som har fungeret som Bedste i mange år.

 

Bedsteforældreordningen er en yderst effektiv ordning, der har nedbragt frafaldet på skolen. Det har den gjort ved at støtte elever med sociale og personlige udfordringer og hjælpe dem med alt fra at tale om livet til praktiske udfordringer som at skrive en ansøgning eller ringe dem op, hvis de overvejer at droppe ud.

 

Under workshoppen talte deltagerne bl.a. om følgende:

 

  • Tilpasning til nye generationer: De unge har brug for støtte og menneskelighed, og relationen til en bedsteforælder kan opfylde dette behov på en uformel måde, der også undgår et magtforhold. Det hjælper især de elever, der mangler tætte relationer.

  • Simpelt, men effektivt: Ordningen kan virke enkel, men den er effektiv og burde udbredes. Den viser, at med den rette støtte og opbakning kan elevernes tilknytning og trivsel øges betydeligt.

Du kan læse hele rapporten fra Fastholdelseskonferencen her:

Find rapporten her

Hold dig opdateret med det nyeste fra transportbranchen

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Følg med i nyheder om og fra transportuddannelserne. TUR Nyhedsbrev giver dig relevante nyheder om uddannelser, projekter, arrangementer og nye undervisningsmaterialer inden for transportområdet. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.


Læs vores Privatlivspolitik her.

TUR Nyhedsform